Jag minns när jag hörde begreppet content första gången.
Det var på en kurs om sociala kanaler, någon gång vid begynnelsen, och jag tyckte det lät så märkligt med ordet content.
Varför använder man ett engelskt ord för något så vanligt som text och innehåll?
Om du är nybörjare inom content eller mest är nyfiken på ordet så vill jag förenkla det för dig här och nu!
5 slags content och hur du använder det:
1. Text, foton och grafik till dina sociala kanaler.
Det är ett av de vanligaste content som vi använder oss av. Här hittar du både företagets inlägg och de personliga posterna.
Content på sociala kanaler bygger ditt varumärke, ger dig en synlighet och möjlighet att interagera med kunder, vänner och kollegor. Ett nätverksparty!✨
2. Bloggtexter, som den du läser här och nu.
Detta content ger dig en möjlighet att gå djupare in i ett ämne, att ge ytterligare värde för den som läser och skapar bilden av dig som expert inom området.
En uppdaterad och informationsrik blogg ger bra trafik till din hemsida.
3. Texter och innehåll på din webb.
Här ger du besökaren den information som den behöver, det kan vara kontakt, ytterligare värde, försäljning och berättelsen kring vem du och företaget är.
Din webbplats är den contentkanalen som du själv styr över, till skillnad från sociala kanaler. Jag anser att det är oerhört viktigt att ha en sådan plats och inte enbart förlita sig på externa webbplatser.
4. Content på andras sidor, exempelvis artiklar eller reportage på digitala tidningar, magasin eller forum.
Att få möjlighet att sprida sitt content på andra ställen ger såklart större synlighet för dig och din expertis. Här visar du vad du kan och brinner för, och på så sätt kan du locka fler besökare till din webb eller sociala kanaler.
5. Epost och nyhetsbrev.
Det mest värdefulla och VIP-iga content du kan skapa.
En möjlighet att skriva direkt till dina följare, kunder eller besökare, om sådant som de vill läsa om och ta del av.
Vanligtvis bygger du din epostlista genom din webb eller optin på annat ställe, vänder dig till personer som redan vet vem du är och har ett förtroende för dig som varumärke och expert.
Genom epostcontent kan du också bolla tillbaka trafiken till din hemsida eller blogg och på så sätt få en fram-och-tillbaka-effekt från webb-epost-webb-epost-webb…
Gemensamt för allt content är att det ska skapas med mottagaren i tanke, anpassas efter respektive kanal och ha en strategi på plats för bästa attraktion.
Det bygger på att du ska ge av dig själv, ex tips, idéer eller inspiration, och genom det locka andra att ta del av ditt innehåll.
Gör du det väl så bygger din expertis, varumärke och kundunderlag på ett fint och win-win-sätt.
Kommentare