top of page

Optimera din befintliga freebie och gör den oemotståndlig!


Har du en befintlig freebie?

Grattis, bra gjort!👏


Att ha en freebie är ett fantastiskt sätt att attrahera potentiella kunder och bygga på din epostlista. Och därför är det så viktigt att se till att den är så attraktiv som möjligt för att verkligen göra skillnad och ge dig resultaten du vill ha.


Men kanske presterar den inte så bra som du hoppats?

Då är det dags att optimera den!


Här är tre tydliga steg som hjälper dig att förvandla din freebie till något dina följare inte kan motstå:

 


  1. Förtydliga och förstärk det specifika värdet för mottagaren.


Många företagare online gör misstaget att prata om sin freebie utan att tydligt förklara varför den är värdefull för deras målgrupp.


Ofta beror det på att vi själva har full koll på värdet (då vi är de som skapade freebie till att börja med), och i vår hemmablindhet så glömmer vi bort att ingen annan bor i vårt huvud...

För att din freebie ska bli oemotståndlig måste du lyfta fram exakt vad mottagaren kommer att få ut av den.


Fråga dig själv:

  • Vilket problem löser din freebie och är det tydligt vid första anblick?

  • Hur snabbt och enkelt kan mottagaren implementera innehållet och är det tydligt?

  • Vilket resultat kommer de att få efter att ha konsumerat din freebie och är det tydligt?

 

💡Tips!

Skapa en stark och övertygande rubrik för din freebie. Exempelvis, istället för att kalla den “E-bok om produktivitet,” använd en rubrik som “Så dubblar du din produktivitet på 7 dagar med 5 enkla steg.”

Tydligt och specifikt lockar!


Mockup freebie

 

  1. Förbättra designen och den visuella upplevelsen.


Även om jag vet att innehållet är det viktiga och att du egentligen (i teorin) kan skriva ner dina tips på ett vanligt Word-dokument och fortfarande samla in leads, så spelar designen också roll.


Vi vill få känslan av freebien men även av dig som upphovsperson och hur det skulle vara att vara din kund.


Investera gärna tid i att göra din freebie visuellt tilltalande, ge ett professionellt intryck och lätt att ta till sig.

 

💡Tips!

  • Använd färger och typsnitt som matchar ditt varumärke.

  • Lägg till bilder, ikoner eller illustrationer som förstärker budskapet utan att överväldiga eller bli för plottrigt. Tänk även på luftigheten och viljan att läsa den.

  • Skapa en lockande omslagsbild eller mockup som du kan visa upp i din marknadsföring. Att fysisk-göra en digital produkt är av stor vikt.


 


  1. Skapa en effektiv och återkommande innehållsstrategi.


Din freebie kan vara hur fantastisk som helst, men om ingen ser den, kommer ingen att ladda ner den.

Det handlar inte bara om att skapa en värdefull resurs, utan också att se till att den syns på rätt ställen och i rätt sammanhang.


Och vi behöver även se den ett flertal gånger för att påminnas om att ladda ner den.

Ja, du kommer att behöva prata om den fler än 3 gånger, och dessutom lyfta den lite extra då och då i perioder.

 

💡Tips!

  • Skapa en konverterande landningssida specifikt för din freebie, med en enkel och tydlig CTA (Call to Action).

  • Promota den regelbundet i dina sociala kanaler och använd olika typer av content, såsom videos, stories eller karusellinlägg, för att skapa intresse.

  • Inkludera din freebie i dina e-postutskick och testa gärna att segmentera dina prenumeranter för att nå rätt person med relevant innehåll.

 

 

Att ha skapat sin freebie är det första steget – därefter börjar arbetet;

  • Marknadsföra den.

  • Optimera och mäta.

  • Skapa en automatiserad epostfunnel som är kopplad till den.

  • Kontinuerligt uppdatera den (beroende på bransch).

 


Så, vilka steg kommer du att ta för att optimera din freebie idag?

コメント


bottom of page