Att arbeta strategiskt på sociala kanaler är att medvetet skapa innehåll som leder följaren dit man vill.
Man tar bort osäkerhet och "hoppas-att-det-funkar" från affärstänket.🤞
Utan en tydlig strategi hamnar man lätt på sk vanity metrics.
Dvs siffror som ser bra ut och som känns bra, men som egentligen inte betyder något för företaget.
Exempelvis antal likes eller många följare.
Man känner sig ”lyckad” men det ger inte automatiskt större intäkter, om man inte har en strategi länkad till det.
Det är inte svårt att få tusentals följare eller tusentals likes.
Testa att skapa ett inlägg där du lovar gratis glass till alla som följer och likear inlägget.
Tadaa! Många följare och likes!
Härligt för självkänslan? Kanske.
Större intäkter? Knappast.
Det du vill ha däremot är Rätt följare som ger Trafik till dit du vill leda dem och därifrån skapar Sälj och Intäkter.
Så frågan är; Hur skapar du mesta möjliga Trafik till din webb?
Blogg
Ja, precis. Det du läser precis just nu.
Att regelbundet arbeta med en blogg och medveten SEO ger dig gratis trafik till webbsidan.
Du levererar bra innehåll som passar just din målgrupp, innehåll som ger resultat vid sökning på Google och därmed visas för din idealkund.
Du kan använda dig av en blogg oavsett vilken bransch du tillhör.
Det kommer alltid att finnas ett intresse av kunskap, inspiration och storytelling.
Skriver du dessutom med din tonalitet, personlighet och med träffsäkerhet kring vad din drömkund vill veta mer om – så särskiljer du dig enkelt från de som endast lutar sig mot ChatGPT för längre texter.
Epostlista
Jag pratar ofta om vikten att ha en epostlista för marknadsföring och sälj.
Dina sociala kanaler är en metod för trafik, inte platsen du ska stagnera och lägga hela företaget på.
En epostlista är något du själv äger, till skillnad från Facebook, Instagram, LinkedIn etc.
Med din epostlista skapar du trafik till dit du vill leda den.
Du som läser det här blogginlägget har troligen hittat hit, av en av två anledningar;
Via Google
Via epostlistan
Sociala kanaler
Som jag skrev tidigare, sociala kanaler är din metod för trafik, inte platsen du vill att följarna ska stanna på.
Tänk dig ditt Instagramkonto som en stor, härligt böljande vallmo på ett fält. Dina följare surrar omkring dig och väljer just din vallmoblomma att landa på.
Därifrån, med hjälp av dina inlägg, leder du följarna vidare;
Till DM
Till webben
Till din butik eller salong
Till ett telefonsamtal
Till epost
Det är vad som skiljer dig som företagare på sociala kanaler från alla miljontals privatpersoner:
Du har en större tanke kring ditt innehåll.
Du har en plan.
Du har ett mål.
Skifta strategin online idag och skapa mer trafik.
Du kommer att se effekten av det på ditt sälj.
Okej?🥳
Comments