Överallt finns sådana som jag, som pratar om och om igen om värde.
Hur viktigt det är att leverera värdefullt innehåll på dina sociala kanaler och hur viktigt det är att det är relevant för dina läsare.
Orden blir något abstrakt när det i själva verket ska vara ytterst konkret.
Kolla nedan för en enkel lista på hur du kan få fram äkta värde.
Hur kan du tänka och göra för att få fram värde?
1. Lär mig något jag inte redan kan.
Du sitter garanterat på en massa bra-att-veta-saker, tips, idéer och effektiva metoder inom din bransch.Genom att dela med dig till andra så bygger du ditt varumärke som kunnigt och generöst.
Jag vet, det är lätt att man tänker att dessa kunskaper är något som "alla redan kan" eller vet om. Man blir lätt hemmablind utifrån sin egen verklighet.
Men du, det stämmer inte. Vi befinner oss på olika nivåer inom olika områden.
Det som är självklart för dig är helt nytt för någon annan.
Ta platsen som expert inom din bransch genom att generöst strössla ut tips som hjälper andra!
2. Lär mig något som ger ett snabbare, bättre eller nytt resultat.
Du har antagligen en lång erfarenhet inom ditt område, vilket har medfört att du har testat olika metoder, tagit del av olika sätt att genomföra eller skapa något eller så har du själv kommit fram till nya vägar att nå resultat.
Vad det än är, dela med dig av dina erfarenheter och hjälp andra framåt.
3. Inspirera mig till att ta nya steg, prova nya saker eller tänka på nytt sätt.
Många vänder sig till sociala kanaler för att bli inspirerade. Det kan vara en kort verklighetsflykt eller byggandet av en plan framåt.
Var personen som inspirerar andra genom att dela din egen historia.
Hur har du tagit dig hit?
Hur har din resa sett ut från där du var till där du är idag?
Vilka bra och dåliga erfarenheter kan du bjuda på?
Vilka misstag har du gjort som andra slipper göra?
Hur har du tänkt som har hjälp dig på resan?
4. Underhåll mig och få mig att le eller skratta högt.
Yes, den här är lika självklar som viktig, ändå glöms den bort.
Huvudsyftet med sociala kanaler är att vi ska roa oss.
Japp, vi vill bli underhållna, vi vill skratta och le!
Våga vara personlig och våga bjuda på dig själv på ett mer humoristiskt sätt.
Du behöver inte (läs bör inte) vara pretentiös, seriös och korrekt hela tiden.
Ha kul, skratta och snacka med andra på plattformen!
Ungefär här någonstans brukar jag få frågor ifall man inte gör sig själv en björntjänst när man delar ut tips gratis?
Många tänker så men jag vill att du vänder på det tänket.
När du delar med dig av dina tips och din hjälp gratis, får du många läsare som tar del av materialet och får upp ögonen för dig.
Bilden av dig och ditt företag byggs med förtroende, kompetens och positivitet.
Man minns inte själva innehållet, däremot minns man bilden av DIG.
Om behovet av dina tjänster eller produkter uppstår, så vill du att ditt företag är det första man komma att tänka på.
Du som kan. Du som har delat med dig.
Den andra aspekten är att du kan dela med dig av dina tips hur mycket som helst, men en stor del av dina läsare kommer till dig för att få hjälp med själva genomförandet.
De vet utifrån vad du tidigare har delat med dig, att du har kunskapen.
Nu vill de ha din hjälp att ro det iland.
Så var inte rädd för att dela med dig av dina erfarenheter, metoder eller tips. Det ger en stor och effektiv tillbaka-kaka.
Okej, när du har skrivit klart ditt inlägg, kolla gärna in om du pingar in under ett eller flera av ovanstående områden, innan du publicerar.
Vilken kategori hamnar det under?
Protips! Ställ dig dessa frågor innan du trycker på Publicera-knappen:
Vem vill jag ska läsa mitt inlägg?
Varför ska den vilja läsa inlägget?
Vad vill jag att personen ska göra efter att den har läst inlägget? (CTA)
Kan du svara på alla frågorna? Super! Klicka på publicera!👍
Lycka till!
Comentarios