(Ouch, vilken trist start på den här texten.)
Jag vet, men även om jag älskar inspirerande citat, motiverande mantran och är 100 procent för att meditera på sina mål, så händer ingenting av sig själv.
Du behöver göra jobbet. Ingen annan kommer att göra det åt dig.
Här har jag listat några av de vanligaste tillfällena då många ger upp (och vad du kan göra istället):
Du ser ingen tillväxt på dina sociala konton.
Innan jag går in på VAD du kan göra, så vill jag påminna om att det tar tid. Ibland väldigt lång tid att få kontot på önskad följarnivå, däremot bör det finnas en liten, kontinuerlig tillväxt.
Att ditt konto har stagnerat innebär ofta att det är dags att göra en förändring av något slag.
Behöver du posta oftare eller mer sällan?
Är det dags att testa nya format, mer rörligt eller karusellinlägg?
Kan du öka på tiden du själv interagerar med andra?
Fortsätt jobba.
Ingen köper av dig online.
Ofta upplever man att det är jobbigt med sälj och inte blir det enklare av känslan att man mest pratar för sig själv.
Om du har ett bra erbjudande – något du verkligen tror på – så finns det inga skäl till varför du inte ska kunna sälja.
Titta över hur du pratar om dina erbjudanden, finns det en antydan till osäkerhet som du kan få bort?
Gör du det enkelt och transparent för kunden att köpa av dig?
Skapar du ett begär och ett måste för kunden, eller är dina säljinlägg mer generiska?
Fortsätt jobba.
Du lockar inte de rätta personerna till ditt innehåll.
Jag förstår, du har en önskan om att rätt person ska kolla in vad du skriver, men i verkligheten så är det mer kompisar, grannen och någon gammal kollega.
Kul, men de är inte din kund.
Du behöver göra en ordentlig målgruppsanalys och gå in på djupet på personen du vill nå.
Vilka hinder, problem eller rädslor har kunden, som du kan lösa?
Vad är önskeläget för personen och hur kan du hjälpa den dit?
Kan du nischa dig ytterligare och på så sätt bli mer specifik?
Fortsätt jobba.
Stressen tar över postandet på sociala kanaler.
”Posta perfekta inlägg 3 gånger varje dag, annars får du inga följare!”
Ja, det kan ju bryta ner vem som helst.
Istället för ”måsten” och att låta stressen styra företaget, så behöver du återta kontrollen.
Marknadsföring på sociala kanaler är en viktig del av företagandet, så behandla det därefter.
Sätt rutiner; vilka dagar du postar, när du skapar ditt innehåll och när du har paus.
Återanvänd befintliga inlägg, tweaka till gamla poster eller använd samma text och förändra bilden.
Sätt mål på resultat, inte på antalet följare eller likes.
Fortsätt jobba.
Tvivel och negativa tankar smyger sig på.
Jag gissar att ingen företagare någonsin har sluppit tvivel och osäkerhet. Det ingår på något sätt.
Du har slängt dig ut i något okänt, självklart är det periodvis läskigt.
Det som däremot skiljer dig från de som ger upp, är att du fortsätter. Trots tvivel.
Sätt en detaljerad planering. Det är lättare att följa något förbestämt när man blir osäker, än att i stunden komma på vad som behöver göras.
Blanda upp det jobbiga i företagandet med det roliga och fria. Ta ledigt mitt på dagen, bara för att du numera kan det.
Påminn dig om målet och hur stark du är som konstant fortsätter mot det.
Fortsätt jobba.
Att önska och drömma om något, kanske får dig att starta.
Men att jobba för det, får dig att lyckas.
/Jennie
Kommentarer