top of page

Bra erbjudanden räcker inte – 5 tips på hur du ökar din marknadsföring

Som företagare är det ofta lätt att fokusera på att vara bäst på det du gör. Din produkt eller tjänst är otroliga, dina kunder är nöjda och du har byggt upp en stor kompetens under många år.

Men trots detta når du inga nya kunder...


Och du kanske undrar varför fler inte knackar på dörren – när dina erbjudanden är så bra!

Svaret ligger i din marknadsföring.


 Det räcker inte med att vara bra, du måste också se till att andra vet att du är bra.

 

Att du är fantastisk på det du gör är en självklarhet för dig.

Men för att verkligen skala upp och nå dina mål så krävs det mer:


En effektiv strategi för att nå ut till rätt personer.

 


Visa din expertis genom utbildande innehåll.


Kunder dras till entreprenörer som är experter inom sitt område.


Och det enklaste och mest effektiva sättet att positionera dig själv som en expert är att utbilda din målgrupp genom att dela med dig av din kunskap.

Detta kan ske genom blogginlägg, webbinarier, Youtubevideos eller e-böcker.


När du erbjuder riktigt värdefull information som löser problem för dina potentiella kunder, bygger du förtroende.

(Samtidigt ger det dig möjlighet att subtilt visa upp vad du kan…)

Använd detta som ett första steg gentemot dig. Håll trösklarna så låga som möjligt och gör det enkelt att ta till sig.

 

Konkret tips: Starta en blogg eller en YouTube-kanal där du regelbundet delar med dig av tips och råd inom ditt expertområde. Var generös – det stärker ditt varumärke.

 

 

Dela med dig av både dina och andras framgångshistorier


Kundcases och framgångshistorier är naturligtvis effektiva verktyg i din marknadsföring.

Det är ett konkret bevis på att du löst någon annans problem eller hinder och anspelar även på flockmentaliteten; någon annan har litat på dig och således kan även vi göra det.

 

Konkret tips: Skapa kontinuerligt inlägg där du berättar om kunders framgångshistorier och dela dessa på dina sociala kanaler. Addera dig själv i dessa stories.

 


Skapa innehåll som är riktat till dina idealkunder


Det räcker inte med att bara skapa innehåll, även om du gör det kontinuerligt – du måste se till att det når rätt personer.


Genom att rikta ditt innehåll till de som mest sannolikt behöver dina tjänster, ökar du chansen att konvertera besökare till kunder.

Det kan vara med dina texter i inlägg, artiklar, e-böcker eller videor som direkt pratar till de utmaningar dina drömkunder står inför och hur just dina produkter eller tjänster kan hjälpa dem att lösa dessa.


Prata endast till dem – inte till alla som råkar vara online samtidigt.

 

Konkret tips: Avsätt tid och analysera din målgrupp och lär dig att skapa innehåll som svarar på deras specifika problem eller frågor.

 


Var aktiv på sociala medier och bygg relationer


Sociala medier är inte bara en kanal för att nå ut med erbjudanden – det är en plats där du kan bygga relationer och långsiktigt förtroende hos din målgrupp.


Tänk Public Relations!

Hur kan du medvetet lobba dig in i personers sfär och successivt bygga upp ditt varumärke och likhetstecken mellan det du gör och den du är?

 

Konkret tips: Välj två sociala medieplattformar som passar dig, din målgrupp och skapa en regelbunden rutin för inlägg, dialog och värdeskapande. När, hur ofta, mot vem, på vilket sätt?

 


Använd dina kundomdömen i din marknadsföring


Människor lyssnar på andra människor. Det är därför kundomdömen funkar så bra.

När du har nöjda kunder, be dem om recensioner och använd dessa aktivt i din marknadsföring. Du kan använda dessa på din webb, i dina sociala inlägg och på landningssidor.

Kundomdömen i kombination med storytelling är en vinnare!

 

Konkret tips: Skapa en rutin för dig själv när du frågar om omdömen. Det förenklar processen för dig.

Ha ex ett färdigt formulär att skicka ut direkt efteråt.

 


Många går in i sitt företag med en passion till det de gör, men glömmer bort den avgörande faktorn; Marknadsföring och sälj.

Men utan den – inget företag.


Vilket lämnar dig till två alternativ; blir expert eller delegera.

Vad väljer du?

留言


bottom of page