top of page

Är du trött på att vara ‘en i mängden’?

Skapa ett personligt varumärke som fångar oss i flödet.


Du postar varje dag, funderar på olika hooks och snygga bilder och bitvis så känner du dig uppskattad och sedd.

Men när du scrollar runt i flödet så inser du att alla inlägg flyter ihop till en enda enhet.

”Same, same…” allt ser likadant ut – även dina egna inlägg…

Du vet att du är unik och det du gör hjälper faktiskt dina kunder, men innehållet skriker inte direkt ”Hej, jag är speciell!”



Här kommer ett gäng tips bara till dig.

 


Hitta din unika grej (och äg den!)


Tänk på dig själv som en produkt – vad är din USP (Unique Selling Proposition)?

Är du den där personen som alltid har en klurig lösning på problem? Eller kanske den som får folk att skratta så att kaffet sprutar ut genom näsan?

Det viktigaste här är att vara autentisk.


Din unikhet som nyckelfaktor för företaget.

Att vara DU.


Hitta det där som verkligen är du, och gör det till din grej.

Det här steget kräver ofta att man vågar skala bort det man först förknippar med sin unikhet (och sälj), och börjar att visa sin äkta fantastiska personlighet.


Du kan inte skapa ett fantastiskt personligt varumärke genom att vara feg...😉



 

Skapa din digitala närvaro 2.0


Din digitala närvaro är som ett fönster in till ditt personliga varumärke. Här har du chansen att verkligen visa vem du är.


Steg 1, börja med att sopa rent framför dörren (japp, det är dags att radera eller åtminstone sluta posta bilder och inlägg som inte har med saken att göra).


Steg 2, uppdatera dina profiler på sociala medier och LinkedIn. Din profilbild bör kännas professionell men inte stel – tänk "människor gillar att hänga med mig, men jag vet också hur man gör sitt jobb".


Steg 3, fundera över hur du vill bli sedd och igenkänd. Hitta dina färger, typsnitt och layout.

 



Nätverka med strategi och fokus


Det spelar ingen roll hur bra du är om ingen vet om det! Så ut och snacka med folk, både online och irl (om tillfälle ges).


Nätverkande är allt från att kommentera folks inlägg på LinkedIn till att skicka ett "Hej, kul att ses!"-mail efter en träff. Tänk mindre och gör mer.


Dyk upp som den du vill uppfattas som, skapa ditt personliga varumärke och sprid energin kring dig.

Skriv som du pratar så ger du oss en snabbare chans att lära känna dig.



 

Skapa värde för andra (utan att vänta på något tillbaka – direkt)


En hemlighet bland de riktigt framgångsrika: de ger värde till andra utan att förvänta sig något tillbaka.

Jag är övertygad om att det alltid lönar sig att ge, det kommer tillbaka till dig.

Dela dina bästa tips, besvara på kommentarer och gör detta på så många olika sätt som möjligt (jag tänker sociala kanaler, podd, blogg, artiklar etc).


Snålhet är sällan en lockande egenskap.

 



Var konsekvent och håll fast vid detta långsiktigt


Det tar tid att bygga ett varumärke, men det kan förstöras oerhört snabbt.

Var konsekvent även de dagar du inte känner för det eller har lust.


Du har ett företag och arbetet där i behöver tuffa på oavsett om du har en dålig dag eller inte.

Planera och skapa inlägg för dessa dagar, ha en färdig idébank att ta av och låt ditt varumärkesbyggande fortsätta även när du tar en paus.

 

 


Att skapa ett personligt varumärke är som att bygga ett slags rykte deluxe. Det kräver lite jobb, men när folk börjar förknippa saker med dig på ett positivt sätt, då vet du att du är på rätt spår.

Så kör på, hitta din unika grej och bygg det medvetet så kommer ingen så småningom förväxla dig med någon annan igen – de kommer bara att se DIG.

 

Comments


bottom of page