top of page

5 vanliga copymisstag

Copywriting - konsten att med det skrivna ordet konvertera din målgrupp.

Kort och gott en säljande text.


En bra copy ska fånga läsaren, skapa handling och effektivisera ditt sälj.

En text med ett tydligt syfte!

 

När det är dags att skapa bra copy i exempelvis annonser, inlägg eller landningssidor så är det alltför lätt att glömma bort de kraftfulla metoderna som finns och bli för diffus, lagom-mellanmjölkig eller osäker.


Man vill inte uppfattas för på. Eller för säljig och tjatig.

Det förstår jag till fullo.


Med bra copy så är du inte det.
Med bra copy förmedlar du det positiva och skapar handling på ett naturligt sätt.

 

Det finns dock en del vanliga misstag som vi gärna halkar in i:

 


För diffus.

Jag börjar med vad jag ser oftast.

Otydliga budskap med samtidigt en alltför säljande känsla, trots att syftet ofta är det motsatta

.

Otydlighet skapar förvirring hos mottagaren.

  • Vad säljer du egentligen?

  • Varför skulle jag vilja köpa det här?

  • Vad är fördelen?


När vi ska skapa copy så kopplar vi ofta in vad vi tror är en säljande text.


Exempel:

"Våra IT-system för dig som vill ha en smidig allt-i-ett-lösning för HR, ekonomi och styrsystem."


Vi tycker att det låter bra och som ett bra och typiskt säljande budskap, men om vi synar meningen lite noggrannare; Vad säger vi egentligen? Inte mycket.


Om vi istället adderar personlighet och vardagssituationer:

”Visst vore det smidigt med ett enda lösenord som ger dig tillgång till allt med företagets HR, ekonomi och styrsystem? Med vårt IT-system sköter du lönehanteringen, bokföring och policys i samma portal.

Med en enda inloggning.”

Det skiftet gör att det blir tydligare och trycker på en klar fördel, inloggningen.

 

 

Fokusera på fel sak.

Vi köper inte en kurs för att den består av X antal moduler och pdf:er.

Vi köper en kurs för att vi vill lära oss något nytt.


Du vill sälja en idé snarare än detaljerna kring det, men ändå så trillar vi dit gång på gång.

 

”Den här utbildningen består av 40 kapitel där varje kapitel avslutas med examinerande frågor för att få access till nästa nivå. Utöver det får du 15 pdf:er som kompletterar de olika modulerna.”

 

Vi vill ju utvecklas i ämnet inte i vår studieteknik.


Vänd på tänket och lägg fokuset på resultatet eller förändringen för målgruppen.

Skapa erbjudandet runt din oemotståndliga idé.

  • Vad levererar du till din kund?

  • Vad är det förväntade resultatet?

  • Hur kan vi minimera uppfattningen av vad kunden faktiskt kommer att behöva lägga ner för att nå målet?


Lyft det positiva och besvara What's in it for me?

 

 

Sticker inte ut.

Det finns tusentals personer runt om i världen som gör exakt det du gör.

Det är bra då det är ett bevis på att det finns en efterfrågan och att det funkar.


Däremot behöver du hitta vad du har eller gör som sticker ut från övriga.

Vad gör att vi väljer dig istället för någon av de andra?

Här vill jag först sänka ribban något då många stressar upp sig över blotta tanken på att vara unik och one-of-a-kind.

Din unikhet behöver inte vara enorm.


  • Kanske är du den enda mattläggaren i ditt närområde? Där har du något att trycka på i din copy.

  • Kanske har du en tillbaka-pengarna-garanti som ingen annan har? Det kan finnas med i din copy.

  • Kanske vänder du dig endast till hundägare av en specifik hundras? Där har du din ingång.


Visa med ord i dina säljande texter vad du har som dina konkurrenter saknar.

 

 

För komplicerad text.

Många branscher har sina fackord och jargong. Ord som man uppfattar låter bra och avancerat.

Ord som snarare exkluderar än inkluderar, även i din rätta bransch...


I content och copy finns det en del regler, som ska underlätta för mottagaren.


Exempel:

  • Använd hellre kortare ord än längre.

Kan du hitta kortare synonymer så kan det passa bättre att använda dessa.

Dock har jag insett att svenska språket är ett språk med relativt långa ord, något som definitivt komplicerar copytexter.


En regel jag fick till mig under en utbildning var att undvika ord som var längre än sju bokstäver.

Ibland är det möjligt, ibland inte.

 

  • Använd hellre kortare meningar än längre.

Samma sak här, vi vill öka läsbarheten och öka uppfattningsgraden hos mottagaren.

Långa meningar som vi lättare tappar bort oss i, tar uppmärksamheten från det vi vill förmedla, dvs vårt erbjudande.

 

  • Variera längden på meningarna och bryt gärna skrivreglerna.

I copy vill vi bryta läsflödet för att hela tiden hålla läsaren lite på tå.


Hur du skriver copywriting

Det kan vi göra genom väldigt korta meningar.

Som den här.


Det händer saker i vår hjärna när vi ställs inför olika längd på meningarna och det hindrar oss från att somna till.



Tips är att läsa texten högt för dig själv först. Känns den bra i munnen? Finns det ett flöde?

Bra.

Kör på.


  • Kompakt text.

Även om du får till ett bra läsflöde, använder kortare ord och alternerar längden på dina meningar så finns det en faktor som är ännu viktigare.


Luft.


Vi scannar texter snarare än läser dem.

Och när vi scannar texter så är det oftast endast den första meningen eller översta raden på stycket som vi tittar på. Resten hoppar vi över.

Det innebär att en text med en för kompakt uppställning scrollas förbi. Vi orkar inte, vi vill inte eller vi har inte tid att läsa den. Oavsett så tappar du oss.


Här är luften väsentlig.


Stycka upp din text ofta, ex var tredje mening eller när du hittar en naturlig andningspaus om den ligger tidigare än så.

Skriv det viktigaste först i varje stycke och öka chansen att ditt budskap blir läst.

 

 

Passiv röst.

En text skriven med passiv röst uppfattas snabbt som tråkig, opersonlig och intetsägande. Ofta används den i texter skrivna av myndigheter, stora företag eller som allmän information.


Vad är då en passiv röst?

Till skillnad från en aktiv röst så fokuserar den passiva rösten på ett objekt, plats eller situation, medan den aktiva rösten betonar den som gör handlingen.


Exempel:

”Fönstren tvättas av professionella fönsterputsare.” – Passiv röst.

”Vi tvättar fönstren hos dig.” – Aktiv röst.

 

”En ökning av företagets intäkter kommer att ses omedelbart.” – Passiv röst.

”Företaget kommer att se en ökning av intäkterna omedelbart.” – Aktiv röst.

 

”Dessa gummistövlar kommer att älskas av dina barn.” – Passiv röst.

”Dina barn kommer att älska dessa gummistövlar.” – Aktiv röst.

 

Fördelarna med att använda en aktiv röst är att texten blir mer lättläst, omskrivningar och eventuella syftesfel blir färre.

Dessutom uppfattas en passiv text som svagare än en aktiv text.



Hoppas att detta axplock hjälper dig framåt.

 

 

Lycka till!

 

 

Comments


bottom of page