top of page

Halvtid!


Halva 2019 är snart förbi och kanske börjar du se framemot ledighet och lata dagar.

Good for you! Det är du så värd!

Men innan du loggar ut, skriver ner dina lösenord någonstans för att minnas de även efter semestern (ett supertips, jag glömmer lätt bort mina när jag är ledig…!) och bara slappnar av så vill jag att du kollar in allt fantastiskt du har gjort det senaste halvåret.

  • Vad har du rott iland med? Vilka mål är genomförda och avcheckade?

  • Vad har du kvar av dina mål inför resten av året?

  • Vad har du glömt bort att fira? (Det behöver även jag påminna mig själv om. Fira sina framgångar, hur små de än kan te sig.)

Allt det där man behöver titta tillbaka på då och då.

När du kollar in vad du har klarat av, så hittar du även lättare ny energi till vad som komma skall!

 

Så vad händer efter semestern?

Vilka trender hänger fortfarande kvar och vad tillkommer?

Vad är viktigt under 2019?

Strategi

Inget nytt med att ha en strategi på plats, men det behöver påminnas om och om igen.

Utan den behöver du inte bry dig om de resterande digitala trenderna, sorry men så är läget för företag/företagare.

Nyckeln till en bra strategi är att ha god koll på analys och justering. Inget statiskt här inte!

 

Längre content

Det gäller fortfarande och kommer så att göra. Längre content har sina solklara fördelar gentemot kortare.

long content

  • Det delas oftare.

  • Det rankas högre inom SEO.

  • Det ger ett tydligt större värde.

 

Voice search

Voice search fortsätter växa och med det kommer nya metoder även inom digital marknadsföring. Fler och fler har en Alexa eller Google home hemma och det kan innebära nya marknader.

Var förberedda!

 

Skapa en digital upplevelse

Vad är det? Upplevelse kan ju egentligen innebära lite allt möjligt, men det jag avser här är att vi har gått förbi mobile friendly (vilket ändå måste anses vara grunden, dvs att du ska vara sökbar och anpassad även på mobil), det här är snarare att upplevelsen ska vara enkel och snabb.

En långsam hemsida går miste om kunder!

 

Snacka som dina kunder

Vem är din målgrupp och hur använder den sociala kanaler/appar/tekniken/smartphones/etc…?

Som kund vill jag bli förstådd och känna samhörighet med den jag köper av. Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt, utan onödiga vägar och klick.

Vad använder du för språk i dina inlägg, bloggtexter eller annonser?

Kundens eller onödigt komplicerade ord?

folk, människor

På en skrivarutbildning, för länge länge sedan, så menare kursledaren att ord med fler än 7 bokstäver gjorde att majoriteten slutade läsa.

Om det stämmer eller inte, låter jag vara osagt, men jag vet med mig själv att det kan göra att jag i alla fall går vidare till nästa inlägg.

Var äkta och var du, men snacka med Din målgrupp.

 

Är du redo för andra halvan av 2019?

Jag är tokredo! Funderar du över något i din digitala marknadföring är du välkommen, som alltid, att kontakta mig!

Ha det gott!

/Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page