top of page

5 sätt att vända på trista branscher


Ja, som digital marknadsförare är det inte alltid man arbetar med kunder inom kreativa, roliga och spännande branscher, eller hur?

Kanske har du snarare kunder som vill nå igenom bruset med just sitt nya IT-system, plattläggningsfirma eller juristbyrå.

Bara för att branschen inte är det mest spännande, måste man lägga ner sin kreativitet då?

Naturligtvis inte!

Svaret ligger snarare i att göra det spännande, attraherande och/eller humoriskt!

Tänk vilken chans du har att vara med och utveckla synen på en hel bransch.

 

Jag listar 5 bra tips till dig:

Förenkla det svåra

Ni som har läst min blogg tidigare, vet att jag alltid återkommer till det där med tidsaspekten. Vi har inte tid att förlora oss i invecklade förklaringar till varför något är värt att köpa.

Förkorta förståelsen och förenkla för kunden. Fånga genom snabbt uppsnappat content.

Ska du lyfta fram ett nytt ekonomisystem eller varför någon ska anlita just den och den revisorn?

Gör det på ett enkelt sätt, undvik att briljera med vilka svåra ord som du kan och använd gärna listor eller på annat sätt göra det tydligt med olika steg.

stege

En föreläsare på en copywritingutbildning för länge sedan drog det till och med så långt att man helt ska undvika ord som har fler än 7 bokstäver. Så snabbt tappar vi människor fokus och intresse…

Make it simple!

 

Ta med kunden i säljet

Utforma korta och lockande enkäter eller undersökningar som gör att läsaren interagerar med dig. Lek och ha roligt med påståenden och frågor.

Skapa en underhållande enkät som sedan kan ligga till grund för produktens utveckling, gör kunden till medskapare.

Vi människor gillar att vara betydelsefulla och att få vara med att påverka.

händer

Ta hand om dina följare och kunder, gör de till en del av processen framåt och kom ihåg att tacka dem efteråt.

 

Stick ut

Vilka metoder använder dina konkurrenter? Få koll på metoderna som är mest använda och gör tvärtom eller åtminstone annorlunda.

kaktus solenum sticka ut

Använder konkurrenterna mest...

  • ...långa förklarande texter?

  • Gör dina korta med fokus på bilder.

  • ...bilder som lockar?

  • Använd dig av rörliga bilder istället.

  • ...rörlig film?

  • Då fokuserar du på tydlig infografik.

  • osv....

 

Lyft ett problem kunden inte vet om (än)

Allt handlar om att du löser ett problem åt kunden.

Om inte kunden har ett problem (eller behov) och om du inte har en lösning, så har du inte heller någon business, eller hur?

Förhoppningsvis vet du redan vilket problem du löser, men kan det finnas andra problem som varken du eller kunden har tänkt på hittills?

Kan du ”uppfinna” ett problem?

Gör så här:

  1. Börja med produkten eller tjänsten som du vill marknadsföra eller sälja.

  2. Arbeta dig bakåt för att till slut komma fram till ett problem du löser.

  3. Använd dig gärna av en mindmap eller liknande för att få syn på flera trådar i problemlösningen.

  4. Lyft upp problemet och visa att din produkt är lösningen.

Jag gillar den här idén, ett försäkringsbolag som visar hur farligt det är om du inte är försäkrad (hos dem).

Efter att sett på deras infografik på hur många dolda faror som lurar i huset, ja, kan du annat än att fundera på att köpa en försäkring? Check it out!👈

 

Var experten

Också ett vanligt förekommande område i min blogg.

Våga vara expert inom din bransch och bygg ditt varumärke därefter.

Men här vill jag att du går djupare:

  • Vilka frågor har dina kunder?

  • Vilka svåra frågor ställs?

  • Finns det till och en återkommande svår fråga?

Kan du ge ett svar på den frågan?

Jag förespråkar gärna content marketing. Starta en blogg och skriv om det som påverkar, löser problem och hjälper människor. Driv personer till din hemsida och ta kontroll över branschen.

fråga en expert

Skriv om de svåra frågorna och dina svar på de valda sociala kanalerna och bygg successivt upp din branding.

Vill du att jag kommer ut till er och tipsar, inspirerar och coachar inom sociala kanaler? Kontakta mig redan idag för att boka mig inför hösten.

/Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page