top of page

Think bigger!


Det är större chans att överleva en flygkrasch än att klicka på en blinkande annons i det sociala flödet. Provokativt? Ja, kanske. Sant? Antagligen. Ingen vill ju dränkas av annonser som inte intresserar dem. Samtidigt som många företag resonerar att marknadsföringen är klar när annonsen är publicerad.

Knivigt, eller hur? Så vad kan man göra?

Ja, för det första behöver du ställa dig i kundens skor. Vad är intressant? Vad kan få dig till att stanna kvar och läsa om en tjänst eller produkt? Vilka ord eller bilder hajar du till på? Att tänka att det du skriver ska vara till nytta eller nöje för läsaren och den framtida kunden är en av nycklarna i digital marknadsföring.

Behöver du tänka utanför dina vanliga ramar och prova på stories eller film i längre format? Nej, rörligt material är inte direkt nytänkande längre, men fortfarande betydligt mer iögonfallande och effektivt är stilla bilder.

Ett begrepp som poppar upp alltmer är experiential marketing. Marknadsföring som upplevs. Experience.

Exempel på dessa kan vara en vr-upplevelse i en mässmonter. Som företag på mässan sticker du ut och ger besökarna en känsla och ett minne som kan förknippas med ditt företag. Balansen bör vara minnesvärd upplevelse som samtidigt är relevant för ditt företag och dess kunder. Hur kan du applicera detta digitalt?

Även om du inte kommunicerar med dina kunder fysiskt så finns alla möjligheter ändå att skapa och ge minnen och tänkvärda situationer. Låt den digitala marknadsföringen bli en naturlig del av den fysiska.

Om du blev nyfiken på experiential marketing så kolla in mer här.

Kvinna vid dator

bottom of page